Akik vettek már részt valamelyik szerepjátékversenyünkön, jól tudják, hogy a pontozási rendszerünk nem a kalandmegoldás eredményességét, hanem a játékos egyéb képességeit próbálja meg számszerűsíteni. Ez jóval nehezebb feladat, mint azt mérni, hogy ki meddig jutott el a történetben, ezért a szisztémát évről évre finomítjuk. Idén – a ti igényeiteket is figyelembe véve – nagyobb módosításra szántuk el magunkat. Az eddigi öt kategóriát átszerveztük, jobban érthető, egyértelműbben elkülöníthető és értékelhető csoportokba.
Az egyes kategóriákhoz pozitív és negatív példákat is írtunk, hogy a pontozók és a játékosok számára is megkönnyítsük a feladatot. Ezek természetesen nem merev szabályok, de remélhetőleg mindenkinek segítenek az eligazodásban.
A „Maximális teljesítmény” részben szerepel, mit várunk el azoktól a játékosoktól, akik tényleg az élmezőnybe szeretnének tartozni (technikailag: 9-10 pontot akarnak elérni).
Felmerülő – és jogos – igény volt részetekről, hogy a kaphassatok visszajelzést a játékotokról. Arra valószínűleg nem lesz kapacitásunk, hogy mindannyiótoknak szöveges értékelést adjunk, de azt el fogjuk mondani, hogy kinél melyik volt a legjobb és a legkevésbé sikerült kategória. A (bármilyen szempontból) kiemelkedő teljesítményeket pedig igyekszünk külön is értékelni.
Alább találjátok a rendszer részletes leírását, reméljük tetszeni fog és segít majd a játékban is. Észrevételeiteket most is szívesen fogadjuk.
1. Karakteralkotás
Mennyire kidolgozott, érdekes, egyedi a karakter? Mekkora gondot fordított rá a játékos? Az előtörténet és a karakterlap összhangban áll-e?
Pluszok:
- hiánytalanul kitöltött karakterlap
- az előtörténettel összhangban álló (választott) képzettségek, képességek
- jól fogalmazott, igényes megjelenésű előtörténet (akár nyomtatásban, akár kézzel írva)
- egyedi vonások
- utalások a többi karakterre vagy a kalandra
- mesélő által felhasználható elemek az elősztoriban (elvarratlan szálak, ellenségek, rejtélyek)
Mínuszok:
- hiányos, szakadt, pecsétes stb. karakterlap
- közhelyes történet („apám, anyám meghalt…”)
- helyesírási, illetve stiláris hibák tömege
- túl rövid (esetleg túl hosszú) előtörténet
Maximális teljesítmény: a játékos extrákat mutat be, pl. saját kezűleg készített (és értékelhető minőségű) karakterrajz vagy karakterlap, kalligrafikusan írt előtörténet, levél, obsit, születési anyakönyvi kivonat, stb.
Ebben a kategóriában van minimális teljesítmény is: nem pontozható az a játékos, akinél nincs papírra (!) írt vagy nyomtatott, olvasható előtörténet és karakterlap.
2. Karakterhűség
Azt a karaktert játssza-e ki a játékos, amit megalkotott? Konzisztens-e a játéka, vagy ötletszerű?
Pluszok:
- konkrét utalás a karakterre („Ezt én, Antoh papjaként nem tűrhetem szó nélkül.”)
- hátrány, nehézségek vállalása a karakter kijátszásával
- jellemző képességek, képzettségek használata a megfelelő szituációban
Mínuszok:
- megfeledkezés alapvető képességekről
- a karakter személyiségével ellentétes játék (anélkül, hogy nyomós játékbeli indoka lenne rá)
- a jellegzetességek erőltetése (a bárd állandóan dalra fakad, mint egy musicalben)
Maximális teljesítmény: a játékos a teljes történet alatt konzisztensen játssza a teljes karaktert, akit megalkotott. Keresi a helyzeteket, ahol próbára teheti karaktere integritását és hitelesen alakítja a nehéz döntés előtt álló embert. (Az alakítás minősége már a „Dráma” kategóriába tartozik, itt csak arra kell figyelnie a pontozónak, hogy egyáltalán megjelenik-e a játékban a karakter dilemmája.)
3. Együttműködés
Mennyire tud a játékos csapatban játszani? Túlságosan előtérbe tolja magát, vagy hagyja a többieket is játszani, esetleg ok nélkül háttérbe húzódik? Képes-e a karakterét úgy alakítani, hogy az – a szükségszerű kisebb konfliktusokkal együtt – illeszkedjen a többiekéhez?
Pluszok:
- más – éppen inaktív – játékos bevonása („Hallgassuk meg, mit gondol erről társunk, a lovag!”)
- aktív szerepvállalás a karakterhez illő szituációban
- hátrány vállalása a csapat érdekében
Mínuszok:
- más játékos háttérbe szorítása, elhallgattatása (kivéve, ha a másik játékos karakterével, in-game és okkal teszi)
- hosszas nagyjelenet, tirádák
- a játékos mindent a saját képzettségeivel igyekszik megoldani
- indokolatlan különválás a csapattól
- inaktivitás, túlzott háttérbe húzódás
Maximális teljesítmény: a játékos szándékosan alájátszik a többieknek, olyan helyzetbe hozva őket, ahol ők is jót alakíthatnak.
4. Dráma
Milyen a játékos színészi és dramaturgiai képessége? Életszerű és karakteren belüli a beszéde, vagy „azt mondom neki, hogy…” stílusú? Karakterének cselekedetei a helyzethez igazodnak és előreviszik a történetet, vagy öncélúak, magamutogatók?
Pluszok:
- egy-két mondatnál hosszabb in-game beszéd, különösen más játékoshoz
- hozzájárulás a kalandhoz valamilyen ötlettel (nem a megoldáshoz, hanem a szórakozáshoz)
- éneklés, verselés, zenélés, táncolás – akkor is, ha ügyetlen
Mínuszok:
- lényegtelen, a játékhoz nem kötődő cselekedetek
- unalmas vagy dagályos beszédmód
- az adott világtól idegen beszéd- vagy viselkedésmód
Maximális teljesítmény: a játékos társszerzővé válik a mesélő (és a többiek) mellett, a lehetőségein belül úgy alakítja a történetet, hogy az mindenki számára a legszórakoztatóbb legyen. Beszéde minden lehetséges helyzetben in-game, szórakoztató és hiteles.
Nekem sokat segített – vagy majd a helyszínen kiderül, ha mégse:)
Köszönöm!
Örülök, épp ez volt a cél. Remélem, verseny után meg tudjuk beszélni a tapasztalatokat.